Dags att väcka liv i Tankeboken igen,

den har gått på sparlåga, om alls, det senaste dryga halvåret och lite till.

Sedan i höstas har det varit tungt, så tungt har jag nog aldrig känt i hela mitt liv trots att jag har stor erfarenhet av svårigheter men oftast har jag ändå haft glädjen som motpol men den tog slut i höstas för att börja återkomma i mars och nu är där den önskas vara, på top.
Mycket har hänt på många plan sedan förra året i september som toppades av det simpla att bilen gick sönder. Det var som att släcka lampan då när det hände i slutet på oktober. Märkligt att en så simpel sak som en bil kan liksom ta det sista. Kanske kan det förklaras med att den trots allt varit min och KA´s livsnerv mitt i allt som varit tungt. När man bor som vi bor och det tar tid att ta sig någonstans kommunalt men det går fort med bil så är bilen viktig särskilt när den gjorde att det tunga och jobbiga fick en liten guldkant med så banala saker som att åka och kika i Barkarby Outlet området på allt vi skulle kunna köpa när vi blev skuldfria osv, osv eller bara unna sig lyxen av en korv med bröd för en 10:a på Ikea.
Kan tyckas märkligt för den som inte vet men med facit i hand inte märkligt alls.
Vi satsade hårt på att det nya året skulle bära oss mot positivism och glädje igen men det blev inte så eftersom vi började året med att vara väldigt sjuka i över 5 veckor med influensor, förkylningar, feber och alla tillhörande symptom som kom och gick. Denna period avslutades med att vi var friska i 2 vckor och sedan slog det till igen och jag fick halsont av oanad kraft och KA hamnade på Danderyd med bröstsmärtor men som visade sig ”bara” vara ingenting förutom att dom hittade att han har diabetes Typ 2. Det förklarade till stora delar hans enorma trötthet som varit sedan hösten.
Nu har vi varit friska en hel del veckor och jag har börjat mitt nya jobb som ekonomiansvarig på ett industriföretag i Barkarby (nära och bra, bara 10 minuter med pendeln och så buss till och från pendeln). Den jag ersatte gick i pension för 2 veckor sedan så jag har varit solokvist med ekonomin i 2 veckor och det känns bra.
Jo och det viktigaste av saker gällande oss och våra vedermödor dom senaste knappa 7 åren är att vi numera är ekonomiskt självständiga, dvs vi är SKULDFRIA! och har ganska god ekonomi om vi nu bortser från att vi för tillfället är luspanka 🙂 Vi har så många hål att fylla så det säger bara vips så är det borta. 
Nejdå inte riktigt så illa men vi fortsatte med det vi påbörjade förra året när jag fick alla semesterpengar från förra jobbet, vårat sovrum. Vi köpte Ikea´s Malm sängram och sänghylla i svartbrunt. Tyvärr var det någon av oss som inte tänkte hela vägen och denna gång var det båda två 🙂 vi köpte fel mått så det passar inte den urgamla madrassen men det gör inget för den står på sina ben den hade innan och står så fint i den nya sängramen 😉 (Jo jag vet, typiskt Gökbomedlemmarna men det bjuder vi på). Till hösten blir det då ny sängdel som passar 1,80´s sängram.
Vi köpte också en fin begagnad bil så nu både har vi hjul att ta oss fram på och egna medel att handla för och vi ser också bättre ut båda två. Vi behövde länge nya glasögon och nu har vi båda det också.
Livet leker alltså återigen med oss och i år får vi båda tillbaka på skatteåterbäringen vilket gör att vi kan färdigställa inne och göra iordning altanen och njuta av livet. Vi har också semester från mitten på juli och skall ut på födelsedagsiddag början av augusti med blivande jubilar (Carina R fyller 50) och ja livet är här och nu.
Jo, det viktigaste, på det privata planet, med mitt nya jobb är att jag faktiskt slutar 13:00 på fredagar och då tar jag bussen till Jakan och hämtar mormors älskade fröken från dagis. Vi brukar ta en fika i Jakan Centrum och Julia älskar mazariner så en sådan åt henne där hon självklart äter glasyren först 🙂 Vi kikar runt lite och har en fin stund och sedan går vi hem till Tessan och Tomas och pussar och kramas innan jag åker hemåt med pendeln och sedan buss.
Nu tänker vi iaf packa ihop oss till Jakan Centrum och kika på Kapp-Ahl som har 25% på allt, kanske finns där något vi kan lägga undan eller så 🙂
Ha en fin klämdag, ni som har en (jag har)

16 år sedan vid den här tiden hade vi fullt upp

och det var hårfixerier och annat. Vädret var lika vackert som det är i dag och vi var betydligt mycket yngre 🙂

Nu med gråare hår, nya glasögon (båda 2 har det) med många tunga år bakom oss återstår faktiskt möjligheterna att njuta av livets goda.

Kanske får vi ihop en grillkväll med barnen eller så grillar vi själva. Lite vin och lite annat gott är på tapeten och själv slutar jag tidigt i dag. KA sover sin skönhetssömn nu 🙂

 

Tackar älskade KA för dom 16 åren, nu satsar vi på minst 16 år till 🙂

Sommartider hej, hej

Ja, om inte annat så är det läge att ställa om klockan innan man går och lägger sig så slipper morgondagen bli lite av en skräckkänsla 😉 när dagen helt plötsligt har blivit kortare, det märks förvisso oftast inte förrän det är dags att läga sig i morgon kväll och man är lite piggare än vanligt men det kostar oftast på måndagen med för lite sömn istället 😉

För den förvirrade (vi äro många 😉 ) så är det att vi får sova en timme mindre natten som kommer, dvs när klockan är 2 ställer vi den på 3.

Found on Facebook 20100324

 @xxxxxx  ”Dear Lord, This past year you’ve taken away my favorite actor, Patrick Swayze. My favorite actress, Farah Fawcett. My favorite singer,Michael Jackson. My favorite salesman, Billy Mays. I just wanted to let you know that …Obama is my favorite president. Amen.”

Obs, jag delar alls inte den underliggande uppfattning om att det vore önskvärt med en Obama mindre men trots det är detta lite skoj.

Nu funkar det iaf!

Kanske blir det back to business då med detta igen 🙂 Har inte varit särskilt roligt men det har varit många fel på servern med perl och annat som bara spårat ur.

Men nu god natt!

20100310, testeri

Ett försök

En av Sveriges etablerade författare sa en gång att om man dricker två, tror jag det var, centiliter sprit går det lättare att skriva. Kanske skulle jag prova? Mja, vid ett annat tillfälle kanske.

Måste ta mej till glasögonmakaren. Ett par månader har jag gått med tejpad skalm. Nu är tejpen borta så sedan tre dagar har jag använt glasögonen med en skalm. Med tanke på att jag får slanta 7-8000 kronor för ett par nya så får jag tejpa en gång till :-)).

Värre är då influensan som slagit sina klor i mej. Två veckor med riktigt ont i kroppen, huvudvärk, snuva och hosta. Läkaren sa svininfluensa men tog inga prover. Den tredje med fortsatt  huvudvärk men i övrigt lindrigare symtom.

Sen har vi hundra miljoner grejer som ska till loppis eller ut på blocket. Fattar inte varför det är så svårt att få saker gjorda.

PS
Jag går inte runt och är arg hela tiden nu. Det har lugnat sej lite.