Semestern är här!

Det känns jätte bra. KA har jobbat med att få garderoben vi tänkt oss i hallen klar, när vi hade vattenskadan så gjrde vi ena väggen kortare och det är denna vägg som nu blir garderob från hallen. Tänkte ha våra säsongskläder där och lite annat. Nu återstår egentligen bara ett problem, att hitta skjutdörrar som funkar när öppningen bara är 110 cm och det verkar vara en svår nöt att knäcka.

Från altanen
Vår altan är klar och den är riktigt fin tycker vi båda. KA gjorde ett suveränt jobb och Stoffe visade på lite bra saker och hjälpte till med grunden. Superskoj är det och några frukostar har vi hunnit med därute, fler hoppas vi få till innan det blir kallt igen 🙂
På var kortsida lämnade vi en del utan golv och gjorde stora blomlådor (kan man kalla dom iaf) och på ena sidan har vi planterat jordgubbar, smultron, hallonbuskar och lite kryddor. Första 3 färdiga gubbarna har vi ätit och fler kommer i kväll, vi satte 8 jordgubbsplantor.
Pga strul med script och lite tid att fixa så lade vi ut bilderna på Picassa och för den som vill kan ni kika genom att klicka på länken under kortet, där det står altan.

Someone´s been a great fool and that someone

is me 🙁

Så går det när man jobbar på att installera WordPress eftersom vi skall gå över till WP istället för Movabletype men jag lyckades med något bara en nöt kan lyckas med. Jag råkade bocka i fel när jag raderade min testinstallation av WP så den raderade allt under rooten och det inkluderar ALLT av subdomäner, mappar, bilder, osv, osv 🙁
Det återställs succesivt tills jag får ihop hur sjutton WP med nätbverk funkar för jag får inte till subdomänerna där 🙁
Om inte så är läget ok, jobbar hemma denna vecka då företaget har stängt och sedan gåj ag på semester.
Tills jag återkommer någonstans ifrån, här eller där. Märker du att något saknas så säg gärna till i en kommentar eller mail.

Vi byter CMS :)

Vi går från Movabletype, som vi haft i många år, till WordPress. Sidorna är därför en aning konstiga eller rent av felaktiga men ha tålamod, det blir rätt så småningom.

Planerna för helgen var många..

…men blev inte riktigt som var tänkt men det är ändå ok.

Smaka på Stockholm var en av dessa men nu sista dagen så inser vi att det blir inget av i år heller 😉 men i år av andra skäl än dåligt väder, tom plånbok osv, osv. 
Vi nattvandrade i fredags (hade planerat att gå i dag eftersom det behövs många för att hålla koll och försöka motverka alla falanger hit och dit) men eftersom det var medlemsmöte i fredags så fortsatte vi kvällen med vandring.
Det blev en lärorik afton med få incidenter och mycket folk. En bra kväll om vi bortser från min domnande vänstra skinka som smärtade och brände när jag försökte sitta och kroppen i övrigt som skrek värk 🙁
Tyvärr var kroppen helt slut och jag hade ont precis ”öbelallt” (som Julia säger) så det gick inte med något i går och absolut inget Smaka på Stockholm  men KA var flitig på altanen och jag och Gökarna Jonsson satt en stund på balkongen. Jo, vi var iväg och köpte mer trallvirke och det hjälpte jag till att ta emot och lasta på trots KA´s kraftiga protester 😉 
Planerna då var att ok vi drar in till Smaka på Stockholm i morgon då (i dag söndag) för i morgon måste väl ändå jag ha något att gå på tänkte vi.
Jo, mer kropp funkar i dag men vi lägger det åt sidan för i år och inser att kanske en lugn dag är bra så jag får ihop min arbetsvecka i stället. Kanske också hinna njuta av allt KA´s slit på altanen, han har bara 6 längder kvar.
Dags att sätta fart på dagen, solen skiner och det känns underbart trots värken 😉 
Kommer skattepengarna i veckan så kommer vi att kunna köpa utemöblerna vi så gärna vill ha också för till altan finns ingenting just nu.

Bye, bye weekend, tiden går i rasande fart

Veckan har varit kort, alltför kort men samtidigt känns det ganska bra ändå.

I veckan fick vi möjligheten, både KA och jag, att träffa Monica (Mimo) efter att ha haft nätkontakt och varit vänner sedan 2001 när Åsa på Hörnan startade upp webringen Fundering. Mycket har hänt sedan dess och det enda jag hade önskat var att orsaken till att vi sågs varit annorlunda.
Det var väldigt roligt att träffa Monica och att se henne på riktigt. Vi åt dessutom en oerhört god middag på Jensens Boef House (eller vad den nu heter) mitt emot Centralen.
Vi hängde sedan med till avgångshallen för hennes buss neråt landet och vinkade hejdå när bussen gick. Nästa gång Monica då minsann 😉
Planerna var usrpungligen Wärsta Marknad (som vi haft alla år men aldrig kommer iväg på) men på grund av lervälling där marknaden hölls fanns det ingen mening att ens åka dit. Vi satsade på att bygga vårt trägolv på altan istället.
KA har slitit med det hela helgen och jag har servat lite och vänt upp och ner på hemmet i övrigt, ser ff ut som en bomb men jag/vi måste i säng, skall bara rulla några cigg först.
Jag önskade mig jordgubbar till morsdag men dom var försvunna ”öberallt” som Julia säger så vi får se om det blir några i morgon då.
Hoppas ni haft en fin helg och att alla mammor haft det extra bra.

Guilty of …

17:e mai (stavas så på norska) kom och gick och 2 saker fanns väl i sak som var viktiga den dagen, Norges Nationaldag (jo jag har ännu inte blivit svensk medborgare) och att vi faktiskt förlovade oss 17:mai 1993 (om jag inte tänkt ett år fel, isf 1992)
Veckan bara rusade och i torsdags gjorde vi något som för oss var stort, vi var till banken med H (Handelsbanken) och hade framtidssamtal med vår bankkontakt (tillika kontorets bankchef 😉 ) Nu har vi, för första gången på många år, gemensamma bankkonton, där ett är vårt buffert/spar/semesterkonto med automatdragning och så lönekonto och också ett fast fondsparande som dras den 26 varje månad (vi har varsitt fondsparande). Det känns häftigt och väldigt spännande inför framtiden.
Vi skrattar mer KA och jag och han är mycket piggare. Jag trivs på mitt jobb och det känns skoj, lite knasigt att betala ut lönen åt mig själv också 😉 ja bland allas löner såklart. Det är ju jag som sköter allt inom ekonomin osv.
Oj, här dundrar och brakar det massor men marken behöver sitt vatten, det har varit bra torrt men ljuvligt.
I går iaf skulle KA och jag få hänga med på en flygtur över Stockholm med min chef (ja han har ett 4-stisigt plan). Vi var ju flera från jobbet som skulle få flyga. Vi mötte upp på Barkarby Flygfält före 13 och vädret var bara gudomligt. Chefens dotter med familj hade flugit tidigare och dom satt och fikade, vi var först från personalen så vi kom upp först också. KA fick sitta fram med Lasse och jag satt bak med mig själv 😉 Kamerna var framme och redo för upplevelsen.
Rätt häftigt att vara så nära. Det gick fort att komma upp och KA och Lasse hade sina kommunikationshörlurar på (mina vara bara ljuddämpande). Först blev det en runda mot Kungsängen och vi flög över Hallonvägen så vi fick en hel del närbilder, en del häftiga svängningar i nästan 60 graders vinkel både hit och dit och sedan mot stan. Vi flög över Lidingö, Globen och sedan blev det tillbaka mot Barkarby. Häftigt som attan och slå 25 minuter Barkarby-Kungsängen-Lidingö-Globen-Barkarby den som kan 🙂
Lite synd var det att KA faktiskt började kräkas, det är inte bra att fota samtidigt som det svänger både hit och dit snabbt men korten var värda det säger han och dom kommer upp så småningom 🙂
Vad gäller rubriken så jo, jag är skyldig och allt enligt denna väldiga mysiga låt från UB40

Guilty of …

17:e mai (stavas så på norska) kom och gick och 2 saker fanns väl i sak som var viktiga den dagen, Norges Nationaldag (jo jag har ännu inte blivit svensk medborgare) och att vi faktiskt förlovade oss 17:mai 1993 (om jag inte tänkt ett år fel, isf 1992)
Veckan bara rusade och i torsdags gjorde vi något som för oss var stort, vi var till banken med H (Handelsbanken) och hade framtidssamtal med vår bankkontakt (tillika kontorets bankchef 😉 ) Nu har vi, för första gången på många år, gemensamma bankkonton, där ett är vårt buffert/spar/semesterkonto med automatdragning och så lönekonto och också ett fast fondsparande som dras den 26 varje månad (vi har varsitt fondsparande). Det känns häftigt och väldigt spännande inför framtiden.
Vi skrattar mer KA och jag och han är mycket piggare. Jag trivs på mitt jobb och det känns skoj, lite knasigt att betala ut lönen åt mig själv också 😉 ja bland allas löner såklart. Det är ju jag som sköter allt inom ekonomin osv.
Oj, här dundrar och brakar det massor men marken behöver sitt vatten, det har varit bra torrt men ljuvligt.
I går iaf skulle KA och jag få hänga med på en flygtur över Stockholm med min chef (ja han har ett 4-stisigt plan). Vi var ju flera från jobbet som skulle få flyga. Vi mötte upp på Barkarby Flygfält före 13 och vädret var bara gudomligt. Chefens dotter med familj hade flugit tidigare och dom satt och fikade, vi var först från personalen så vi kom upp först också. KA fick sitta fram med Lasse och jag satt bak med mig själv 😉 Kamerna var framme och redo för upplevelsen.
Rätt häftigt att vara så nära. Det gick fort att komma upp och KA och Lasse hade sina kommunikationshörlurar på (mina vara bara ljuddämpande). Först blev det en runda mot Kungsängen och vi flög över Hallonvägen så vi fick en hel del närbilder, en del häftiga svängningar i nästan 60 graders vinkel både hit och dit och sedan mot stan. Vi flög över Lidingö, Globen och sedan blev det tillbaka mot Barkarby. Häftigt som attan och slå 25 minuter Barkarby-Kungsängen-Lidingö-Globen-Barkarby den som kan 🙂
Lite synd var det att KA faktiskt började kräkas, det är inte bra att fota samtidigt som det svänger både hit och dit snabbt men korten var värda det säger han och dom kommer upp så småningom 🙂
Vad gäller rubriken så jo, jag är skyldig och allt enligt denna väldiga mysiga låt från UB40

Men det tog slut för fort!

Helgen alltså.

Shoppingen bidde inte mycket av, hittade inget egentligen i klädväg men blommor blev det från Plantagen.
Jätte skönt var det iaf och balkongen blev fin och fräsch med blommor och utemöblerna på plats och vi kom dit vi också. Lördagen bjöd på strålnde sol och väntan på att det oljade trägolvet skulle torka någon gång verkade aldrig ta slut men efter 15 tiden något sådant gick det också bra.
Mannfred badade för första gången ute, i brist på buskar hängde vi upp ett badlakan lite över deras sitträd så det funkade bra att bada i och torka sig på.
Nu dags att hoppa i säng och ladda för veckan som kommer. KA jobbar natt och Gökarna Jonsson sover, det enda som låter nu är diskmaskinen och tv´n. Jag skall sätta mig och rulla några cigg innan sängen blir min bästa vän.
God natt och jo, tänk en tanke på alla galna landsmän i morgon 🙂