Bloggfrågor

Åsa utmanade mig redan förra året att svara på lite .

Updaterad: 2007-01-06 Punkt 15 och 17. För att undvika missförstånd så har inte svaret ett dugg med någon att göra som jag har kontakt med i dag.

Updaterad: 2007-01-06 Punkt  21, se under punkten.

Updaterad: 2007-01-05 Bloggenkäten kommer från Sigge Eklund

Här kommer mitt väldigt sena svar.

 1. Hur länge har du bloggat?
Jag bloggar inte så inte alls får jag väl svara där. Fast visst jag bloggar ändå eftersom jag använder Movabletype som är ett bloggverktyg. MT har jag använt sedan 2002 eller början på 2003.

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut, en månad innan du själv började logga?

Vadå, helt plötsligt var det bloggar från att ha varit dagböcker så jag har ingen bild annat än att jag var med när det exploderade och sedan började alla blogga och det blev inne att blogga fast vi var rätt många som bloggade långt innan det 🙂

3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?

Jag förälskade mig inte i någon men jag hängde som en igel på Annica,  Arto och Jontas plus några till innan bloggen tog över om nu det räknas.

4. Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?

En del av mig och oavsett vad så har dom följt med sedan 2001 fast dom vara bara tankenoteringar på den tiden 🙂

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet, som läsare?

Alla i min blogroll men ofta kikar jag på dom via feeds där det finns feeds annars via direktlänk. Vill/kan jag skriva något så går jag in direkt på sidan. (tekniken att kommentera direkt via en feed finns nog inte ännu)

6. Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t ex teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)?

Vet faktiskt inte eftersom jag inte tänker på det som så utan dom är läsvärda utan att jag väljer typ av läsvärde.

7. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om.

Ingen aning.

8. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om.

Ingen aning där heller.

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?

Den enda som blivit sur var skön fröken en gång men annars är det ingen som kommenterar det, dom vet inte ens om det/de är inga internetanhängare precis

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?

Jag tror det även om jag faktiskt inte frågat.

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?

Grundgränsen är där men jag skriver det som blir och ibland kanske jag skulle korrläst först men inget jag inte står för. Har fått kloka och goda råd vid några tillfällen och valt att censurera lite.

12. Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför.

Sex, min business. Nedlåtande om andra och säkert en hel del andra saker som jag inte kommer på just nu.

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?

Ingen alls tror jag iaf. Jag skriver sällan eller aldrig i dag och när jag gjorde det så kommenterade sällan någon sådant som var bra skrivet och hade ett djup som faktiskt var värt att kommentera eller diskutera. Vore det för kommentarerna/länkningarna/bekräftelsen så skrev jag inget alls för dom är i princip obefintliga.

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?

Man kan lära känna den delen som syns på nätet men det finns i normala fall så mycket mer om en människa än det på nätet. På nätet finns inte vardagen, nötandet mm. Sedan finns det en oerhört viktig aspekt och det är att det som finns att lära om en person bara är det personen lämnat ut och det kanske är en mikrodel av vem den personen i grunden är.

15. Har du träffat folk IRL efter att ha fått kontakt med dem via bloggen? I sådana fall: Var de som du trodde att de skulle vara, eller blev du förvånad?

Ja, jag har träffat URL människor IRL och som jag fått kontakt med via webben. Några har man blivit mer varse om än andra och en del har lämnat efter sig sur smak som tagit tid att få bort och så finns det några guldkorn och där några dessutom överraskat 🙂

Uppdaterat: 2007-01-06

För att undvika missförstånd så gäller detta händelser 2001 och 2002 och har inte ett dugg med någon att göra som jag har kontakt med i dag.

16. Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?

Visst kan det bara skadligt, allt missbruk är farligt och en del lever verkligen genom sin blogg/wemsida.

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Och i sådana fall: Hur har du hanterat detta?

Jag har blivit hetsjagad och nerskitad och mådde apa men sedan gick det över. Hanterade det vet jag inte riktigt hur men med en bra man går det mesta 🙂

Uppdaterat: 2007-01-06

För att undvika missförstånd så gäller detta händelser 2001 och 2002 och har inte ett dugg med någon att göra som jag har kontakt med i dag.

18. Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?

Inte direkt ångra men kanske att jag borde ha censurerat direkt det jag valde att skriva för ärlighet är bra men ibland kan det vara för mycket av den varan.

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?

Det tar tid från vardagen om man låter den ta tid, livet händer ju även utanför bloggosfären.

20. Tror du att du fortfarande bloggar om två år? I sådana fall: Tror du att ditt bloggande har förändrats då?

Ingen aning och i den här takten så tror jag inte det men jag kanske får lust igen, vem vet.

21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?

Ja i sak tror jag det eftersom bloggen är en del av vår kultur, det är många som bloggar i dag. Det är väldigt lätt att idag skapa debatter via bloggen och också få uppmärksamhet kring det skrivna. På nätet sprider det sig oerhört fort och någonstans i slutänden så präglas vi till slut.

Uppdaterat: 2007-01-06

Jag måste ha missuppfattat eller så är det min norska hjärna för jag verkar vara den enda som tänker så här. Spela roll, det bjuder jag på.

22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?

Jag lärde mig att våga kommentera hos andra och det var ju ett framsteg i sig för jag är faktiskt blyg även om ingen tror mig. När jag var delaktigt i detta med bloggeriet så kändes det som att jag var delaktig i ett nätverk och det betydde oerhört mycket för mig.

En oerhört viktig sak iom att jag nu använder bloggverktyget Movabletype och bra metataggar så har jag genom mina skriverier på min Afrikasida fått kontakt med mina rötter och det viktigaste av allt var att sökandet efter information om mitt ”första” barn Cheeta, en dvärgchimpans från Liberia, var över. Efter år av saknad och stora hål i mitt jag (jo, man kan bli så av kärleken till en chimpans som älskade kaviarmackor och drack nyponsoppa i Liberia på 60 talet när jag var liten)

23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?

Erfarenheter som andra delar med sig oavsett om det gäller livet, hälsa, teknik eller annat. Bloggar är en stor uppslagsbok av den mer nära och ibland intima sorten.

24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten

Ingrid (som okckså blivit med blogg), Kalle, surkarten KA, Annica,  Arto och Jontas plus andra som skulle vilja svara och inte redan gjort det.

 

Önska nu då!!

– Du har ju blivit utmanad att skriva fem önskningar!
– Ja, jag ska! Jag ska skriva!

Nu skriver jag fem önskningar:

1/  Jag vill vinna 100 miljoner kronor, eller varför inte Euro.
2/  Vinner jag inte 100 miljoner kronor, eller Euro, så vill jag vinna 50 miljoner.
3/  Vinner jag inte 50 miljoner vill jag vinna så jag/vi blir kvitt fogden.
4/ Fred i världen. (Ni har väl sett Melanders intervju?)
5/ Fem önskningar till.

Förlåt, men jag är så TRÖTT på dessa utmaningar att skriva om bluttanblej.

Bloggutmaning – önskningar inför 2007

Har blivit utmanad av Åsa som blev utmanad av Annica Tiger som i sin tur fått utmaningen från Citizen Media Watch. En bloggutmaning med andra ord.

Mina för år 2007 kommer här:

Jag är en ren egoist i dessa 5 önskningar för allt annat som ligger utanför det kan jag i dagsläget inte göra något åt och rent krasst orkar jag inte bry mig om det heller.

  1. Min högsta önskan är faktiskt att år 2007 blir motsatsen till vad 2006 har blivit på alla plan som bara är möjliga och det innefattar allt från sjukdomar, dödsfall, socialt nätverk till dräglig ekonomi. Blev det bara lite bättre skulle jag nog le åt det också. Vad gäller att få miljoner så nöjer jag mig med det vi är skyldiga fogden och tom min del av skulden räcker långt, 2 tunga år till känns evighetslånga just nu.
  2. Min gnista vill jag få tillbaka för den har varit borta alldeles för länge. Jag saknar mig, åtminstone den bild av mig själv jag haft, för nu är jag allt annat än det jag vill vara.
  3. Förstå vad det är som händer med min kropp och att något enkelt fixar det för det blir bara värre och inte ens en kort vända på affären funkar utan att hela jag värker och blir det jag avskyr, en gnällspik.
  4. För familjen önskar jag just familj (och det som ingår i familj från min synvinkel) och att alla skall må bra. Det innefattar alla nära oavsett biologi eller ej.
  5. Sist så önskar jag att lillfröken Moa snart väger sina 5 kg och att hon och jag går på promenad hand-i-hand om inte alltför länge. I den önskan ligger en frisk fröken som kanske inte springer marathon men i övrigt har ett friskt hjärta.

Många har redan utmanats och jag försöker med Ingrid, Kalle (som numera är med blogg), Tuija, KA (han måste ju skriva någon gång) och sist men inte minst alla andra som gärna vill

Ja nu var det julafton

Ja nu var det julafton i går, det var många år sedan som jag tyckte julafton var skönt och mys pys , som det "ska" vara , men denna julafton var nånting helt annat …Det var bara en ren och skär plåga…Vid 5-6 tiden brukade du Mia ringa och berätta hur mycket god mat du fått i dej att du aldrig mer skulle äta nåt och alla julkklappar du fått …Jag saknar det så ini helvete!  Det är ingen jul alls utan dig !

Jag har känt mig ensam många jular men aldrig så här…detta var en känsla som inte går att beskriva. Det ingår att höra din röst , se dig prata med dig.

 Snart har det gått ett ÅR sen du dog..det känns omöjligt att det gått sån "lång" tid redan! ! Din födelsedag var ju bara fyra dagar sen…sen ska vi möta det värsta datumet den 22 Februari 19:10…dagen och tiden du dog ..

Jag tror jag börjar få tvångstankar eller nåt vid 19 nåret så kommer tankarna ..nästan varje dag..Får ont i magen och känner sån jävla sorg!Jag var vid graven och tände ljus..såg att det var nån annan som lagt rosor och tänt ljus, det var så vackert,men alla hade vi så önskat att vi hellre kunde få se dina blåa vackra ögon,din underbara personlighet i verkiga livet, det går inte att "trösta" sig med en gravsten ..den är så tyst och kall bara, jaggråter oftast när jag ska gå därifrån..Du var inte kall och tyst ..Du var den mest färsgsprakande och pratatnde människa jag nånsin träffat.

Jag skulle iaf bara vilja få en sista gång pussa och krama på dig och tala om hur otroligt mycket jag älskar och saknar dig!

Jag försvinner bara längre och längre ner i botten..för mig blir allt jobbigare ju mer tiden går..Ibland tror jag att jag håller på att bli rent av galen! Fölora mitt förstånd!
Jag tänkte de tre första månaderna i min sorg efter du dog att jag måste vara stark, måste orka för din skull, men faktum är att jag är svag ..så jävla svag..för jag tror jag förfaller!

Behöver dig Gumman!
Att säga God Jul till min älskling vi din gravsten var inget jag nånsin trott mig behöva göra..
Det gör så ont..Förra året på nyårsafton, bakade du dina goda cheescake och vi flamberade pepparstek med marcus, Kickan och Martin,smällde raketer ,skålade i skumpa och hade skitkul allihopa…Jag och du har alltid haft otroligt kul ihop!

Vi har firat midsommar i min lägenhet som brann hehe …vi hade skitkul , du och jag massa alkohol och grym musik och alla minnen vi satt och garvade till. Jag behöver det . Vi hade "bara" varann men vi behövde heller inte mer..det konstaterade vi varje gång!

ÄLskar dig så mycket Gumman! Ska försöka ta mig igenom nyår ..ska!

//Nothing left but pain and misery//

Du ska vara här !

Det kunde ha blivit lite mysigt

men det bidde inte så. Vi skulle baka och greja knäck och kola i eftermiddag kväll men som vanligt (jag borde ha vetat bättre) så blev det "sjukt" (all reasons are good reasons) så barnet kom inte. Tappade både lust och den glädje som ändå hade infunnit sig och blev arg på mig själv för jag vet ju att det alltid blir så här.

Redan innan denna vecka hade KA och jag ställt in oss på att vi blir solo och den första sorgen böts sakta men säkert till något positivt och glädjefyllt. Vi började fundera över vad vi ville äta och vad vi skulle kunna handla. Vi bestämde lite löst hur vi skulle göra och sedan började vi båda se framemot Julen utan resten av den s.k. familjen.

Helt plötsligt så blev det ändrade planer för en i familjen och det skulle firas lite juligt här trots allt. Vi skulle baka lite och greja godis och ha det allmänt trevligt idag (första icke arbetsdagen denna vecka). Dum som jag var såg jag fram emot dagen i dag med skratt, tjo och gemenskap men … Nu är jag arg på mig själv för att jag än en gång så gärna ville tro. Jo, besviken, självklart är jag besviken men jag är van ändå gör det faktiskt ont trots att jag är vuxen.

Det sorgliga med att bli van av besvikelser är att där finns något sakta men säkert vuxit fram och som känns som nolltolerans. Jag kapar utan tvekan numera, passar jag inte så passar jag inte och jag trugar ingen. Efter att försöka få till umgängen både inom och utanför familjen och det liksom aldrig ges ens respons så inte fan tänker jag fråga något mer. Your loss and my mental salvation.

Skinkan är iaf klar och KA filar på ett julkort (KA har varit riktigt sjuk sedan förra onsdagen och är nu mycket friskare). Hela veckan har han gjort lite här och lite där mellan det febriga sovandet trots att han inte alls borde. Det är fint här och advenstakar blev det ändå för dom hade för 49:- styck på Coop. Våra från förra julen hade lagt av, ingen felsökning gav några som helst öppningar för att kunna laga något.

KA gillar rödbetssallad så en sådan skall jag göra snart, koka knäcken, baka cocoskakor och syltsnittar och janson blir också ikväll. (Det som inte blev blir i morgon eller en annan dag, nu går jag och lägger mig. 22:05) Köttbullarna gör vi tillsammans i morgon förmiddag. Efterrätten blir något enkelt för den som skulle baka mandelformarna uteblev.

Ensamhet är ibland positiv men lika ofta är den faktiskt en ond nagel i ögat. Jag sörjer det som jag så gärna ville ha men som aldrig blev. Det är bara att inse att både KA och jag är ena riktiga ufos som inte tar emot det som bjuds när det bjudna oftast är sista hands alternativet. Ufos kan jag ändå inte riktigt hålla med om för även vi har självkänsla och någonstans får det räcka.

 

Visst är det stort med Fågelsångs rymdresa även om jag personligen varken är insatt i eller intresserad av den. Att välja honom till att vara årets svensk tycker jag däremot är att ta i. Det finns andra bra kandidater, arbetande ensamstående föräldrar,  de som tar hand om sina sjuka anhöriga hemma, vardagshjältar. Visst  avundas jag honom, Fågelsång, lite. Likväl som jag avundats min morbror och andra som har sin utkomst från sin hobby eller sitt intresse.

I år fick vi upp en adventsstjärna i tid. Eller var det två? Det är några år sedan vi höll det schemat så pass. Efter det har det tagit ytterligare två veckor för att få fram och upp några adventsstakar. Nu kanske vi bara behöver ett år till för att vara ikapp med både advent och jul.

Julen ja. Jag avskyr julen och tycker helgerna är jobbiga. Mycket beroende på brist på kontakt och samvaro med våra familjer. Men, men…

För att återgå till adventsbelysning. Det är fulare med släckta adventsstakar än att inte ha några alls. Jag vet att det anses vara onödigt att de lyser när ingen är hemma och det är klokt att spara ström men ändå. Det år fult med släckta adventsbelysningar.

Sen vill jag bara tala om att jag är grinig. Det är som om en massa års ( 50-60?) frustruationer har dämts upp tillräckligt och fasaden börjar rämna.