Dagens tv ”måste” är nu avklarat,

24 såklart. Tycker faktiskt den är väldigt spännande och en sak jag prioriterar även om programmet som gick på 5:an var intressant. Kikade i pauserna iaf. The Fatclub handlar faktiskt i grunden om beddare, dvs personer som lider av BED, hetsätningsstörning. Dom flesta överviktiga som har återkommande problem med kosten har BED. Grymt egentligena tt spela på människor sorger och förtvivlan för att göra tv men det var inte som underhållning jag tyckte det var intressant utan snarare hur man kanske kan få nya infallsvinklar till annat. Olika människor med olika bakgrund ger alltid något och kan faktiskt också ge inspiration till egen självhjälp.

Vad gäller just självhjälp så har frökens stödpersoner sas tagits bort utan att hon fått veta ett endaste dugg om det hela. Sådan hjälp får man och med tanke på att det gått ett antal år med löften som sas försvunnit ut i det blå till detta så förvånar ingenting längre. Skall bli intressant att se om det överhuvudtaget blir något av allt som lovats under en längre tid. Livet efter branden är inte riktigt vad livet före branden hade börjat bli och alla resurserna som sas skulle till. Allt blev till intet efter branden och intet har tagit dryga 1,5 år att bli till. Undra hur länge det intet skall kvarstå för nu måste något ske, innan….

Lång dag och tidig säng
känns precis rätt för oss just nu. Förresten så har vi ätit middag i flera dagar nu och tom grönsaker. Kanske kan man säga att efter en vecka med bra matvanor kanske Gökboarna bättrar sig fast hur länge det håller i sig är ju en annan femma.

Ta´t lugnt, le lite också
sådant kan förändra det mesta faktiskt. I morrn är det frökens 23 årsdag. Undra om ag ser så gammal ut som jag känner mig eller om jag ser ut som mina 40. Kanske beror det på om man tittar utanpå eller inuti mig. En sak till jag nästan glömde bort, Kalle har namsndag idag, Karl är det väl egentligen. Det betyder iaf att jag känner flera med Karl i sina namn så jag säger väl GRATTIS käre make och andra glada med samma del i namnet *vink*.

Glömde nästan det bästa – vi har köpt Tiinas tandpetare från Claes Ohlsson. Pöss alla glada!

Bråda dagar nu

särskilt med tanke på bokslutet, alla avstämningar och justeringar. Tycker alltid att det är mycket tid kvar tills deklarationerna skall vara inlämnade men tiden galopperar iväg vartenda år vid samma tid.

Ha en bra kväll för mer hinner jag inte nu!

Gubben, blivande 13 åringen,

väckte oss med skrammel från köket. Han hade öppnat et köksskåp för han ville komma åt kattmyntan som finns i en påse däri. Vi ”kryddar” maten med mynta eftersom pälsbollarna är lite kräsna vad gäller maten. Gubben fick iaf inte tag på påsen med mynta i men en hel del saker for ut på golvet.

En sväng in till stan
är tänkt idag fast måendet är lite knepigt men vi satsar på att det går över. Kallemannen vill ha delar till sina pipor så vi får se om vi hittar rätt affär. Vädret är inte det mest roande just nu och då är ju jakten på pipdelar inte helt fel.

”Bopprarna”, delar av dom iaf
var med i ”Så skall det låta” igår och det var faktiskt lite kul. Tänk att jag var förälskad i Peter Jerzewski en gång i tiden (som 16 åring) och stirrade mig sjuk på en flygning via Luleå på killarna Boppers då. Det roligaste av allt är att dom ff är verksamma artister. Tjejerna var bra dom också och en del 70 tals disco blev det och det är ren nostalgi faktiskt. Till programmet åt vi faktiskt hemlagad middag med en massa blodfettskapande attiraljer och för att inte tala om akrylamiden till. Nej, Monica, det bidde inget vin till maten men helgen är inte över ännu 😉

Biffens avsked var fint.
Han fick en sömnspruta först och sa lade vår veterinär in honom i en kattbur och lade ett täcke över, lamporna släcktes. Tessan höll i Biffen hela tiden och hon tyckte det kändes så skönt för han var avslappnad och inte spänd som en fiolsträng av rädsla. Biffen somnade och var så fin där han sov. Tessan ville inte vara med sedan så vi sa adjö och så gick vi därifrån. Tungt men samtidigt fint för nu är Biffen i katthimlen och leker med både Kitty och Bernie och säkert har dom det bra tillsammans. Inte för att jag tror på himlen men det känns bra. Tack för tiden du var här med oss Biffen och en sak är säker du hade ett så bra liv som var möjligt med tanke på omständigheterna.

Det första blev inte som det var tänkt

och nu väntar vi på det andra. Det första var frökens möte som blev fel i tid på ca 2 timmar. Det blev också helt oplanerat för vi hade jobb att sköta men nöden har ingen lag utan det blev att stänga firman och assistera. En ny tid om 1 hel månad istället och inget annat än ingenting, precis som vanligt alltså och i mellantiden fortsätter det svåra för henne men, men. Sitter nu här och gruvar mig för lite senare idag, Biffens sista resa. Hur fröken skall klara det här övergår mitt förstånd lite och dom senaste dagarna har det inte varit bra, kommunikationen fungerar så det är ingen fara där men…

Vi har sagt adjö så här en gång tidigare, när Kitty fick cancertumörer som växte fort, opererades bort, växte ännu snabbar och opererades än en gång men sedan var det bra. Så länge Kitty var glad, trivdes med sig själv och hade en fin och välvårdad päls så såg vi hur hon orkade. Hon fick iaf 8 månader extra eftersom vi opererade henne och vi fick en chans att ställa in oss på att säga adjö. Det var tufft men hon var ”min” Kitty ända tills på slutet faktiskt och det tröstade mig att hon fick ett otroligt bra liv även om hon var mer än vingklippt när vi fann henne. Jag började för 100 år sedan med deras kattsida men sedan bidde det inget mer av det hela. Det som är finns här. Någon gång kanske det blir klart men lusten är inte där längre, det märks väl här där ingenting nytt händer.

Inget roligt alls
fast kanske kan denna höja en mungipa eller två. Det finns fler sådana godsaker fast en gillade jag inte alls. Här kan du hitta en till från Britt-Erik men skyll inte på mig. Länken finns lite längre ner på sidan.

En gök bortskänkes per omgående
innan han får enkel biljett till Hong Kong eller annat nu! nu börjar herrn arbeta som snickare också men arbetet blir inte bra och inte heller ges det någon garanti på utfört arbete. Dörrkarmarna börjar se ut som hej-kom-och-hjälp-mig plus att han tog en fin bild på sonen som liten pojke. En stor tavelbild. Nej nu gör vi oss klara för att dra iväg. Till en annan dag!

Vatten är bra till många saker

särskilt till vattensköldpaddor fast kanske inte som… Ja, det bidde så bra tt vi fyllde på lite lagom med vatten i går morse innan vi for till jobbet och alla tre tjejerna njöt som fisken i badkaret ;). Grejen var den att vattnet rann när vi kom hem också och alla tre njöt i fulle muggar. Vilken tur att vi inte fick någon översvämning. Tur att tjejerna bor i badkaret, tur att badkaret står i badrummet och att det finns en liten nedsänkning så vattnet rann ner i avloppet. Gissa vad som kunde ha blivit resultatet annars *puh*.

Om säger om, undringar
om var arkiverat 2001 finns så säg bara till så.

Annars bara bra,
hasta la vista por la mañana!

Det viktigaste först!

Ett gäng kissar vill bo i ett hem där dom får det bra och sina behov tillgodosedda, några med utevistelsebehov och några kan nog stanna inomhus för gott. Några behöver bo med sin kattkompis och några kan bo solokvist. Det viktigaste är att du tar ansvar för din/a nya medlem/mar och tar det fullt ut. Kissarna finns i Södertäljetrakten på ett katthem. Vid äkta intresse kontakta fotografen, Tobbe, eller mig till höger tex. En personlig aspekt som är viktig. En fyrfotad familjemedlem skall ha samma pondus som vilken annan familjemedlem som helst. Det är ALDRIG bara en katt, hund eller annat djur. Det är en del av familjen, GLÖM ALDRIG bort det.

Veckan är stressig
på flera sätt. En del jobb och en del tunga saker skall ske. Frökens ena misse skall få somna in för han mår inte alls bra och nu har det gått så långt att det finns ingen återvändo. Biffen har haft ett bra liv till trots för en brand med katastrofala följder och en väldigt taskig start i livet. Egoistiskt så hoppas jag också att fröken grejar detta utan ytterliggare konsekvenser av annan art. Vi är med både fröken och Biffen även om allt inom mig stretar emot. Bortsett från att han är en kär medlem så har han betytt betydligt mer än så för fröken, han har varit hennes mentala ryggrad till trots för hans litenhet. Namnet till trots är Biffen liten i modellen men så stilig. Mentalt klarade han egentligen aldrig branden och nu har det gått dryga 1,5 år sedan men det går inte mer, han mår inte bra och då är det fel och elakt mot honom.

Nu till det vanliga!
Jobbet. Ha en så bra dag du bara kan, hur den än är. Ciao!

Vilken helg det har varit,

skön, sen, tidigt och städrik ;). Hela hemmet är även denna helg presentabel för oväntat besök så det är bara att komma fast det är inte fint mer än tills i morgon med tanke på kissarna och gökarna. Förresten så är tom gardinerna avhårade och mycket päls fanns det där, kanske till början på en tröja eller något. Grejen är att soffans rygg är mot fönstret där elementet är. Katterna har alltså världens läge till värme och utsikt fast det blir ju på bekostnad av gardinerna då.

Göken Jonsson har lyckats igen,
helt plötsligt var vi nätlösa igen… Vi svor, jag svor och jag förbannade faktiskt Bredbandsbolaget också. Till slut iaf upptäcktes en avtuggad nätkabel, på flera ställen dessutom, tur att jag inte ringde Bredbandsbolagets kundtjänst och var arg. Sicken gök men det fanns en fördel med det – mycket blev gjort härhemma. Nu är det provisoriskt fixat med kabel som hänger lite sådär. Ny (gammal, övebliven från jobbet) tar vi hem imorgon.

Annars är intet nytt
förutom att jag drabbats av speldjävulen riktigt rejält. SuperCollapse (eget program) och Poppit (nätspel). Köpte tom licens på SuperCollapse så vill någon ha är det bara att säga till, vilka onödiga pengar säger jag bara. Vill du se något väldigt gulligt? Ladda ner detta! Denna fick jag för några år sedan. Jag fastnade i fonen ett bra tag men nu skriver jag klart mina kråkor 😉

Mat har vi ätit också
bäst att tillägga. Frukost ena dagen och mat den andra är väl inte helt fel eller?! Jo, helt fel är det, jag vet. Vi måste börja sköta oss, våra kroppar skall leva länge än har vi tänkt iaf. En grej till kroppen, en motionscykel är väl inte helt fel, man kan cykla på den framför tex tvprogrammet 24, eller?! Vi har tom lyckats ”gräla” över Trillian och dess funktioner. Gräl här hemma betyder inte gräl på det viset utan vi skrattar oss fram tills ingen av oss fattar något alls.

Jag har tänkt en hel del på frökens BED
och hur vägen till namnet på en sjukdom varit. Tänker på det mellan varven och är tacksam att det idag inte är på det viset som det var då. En sak som stör mig mycket och det är tiden på behandlingshemmet för BED. Fröken var där med andra beddare och bulemiker. Under dom 4 månaderna som hon var inskriven där fick hon lära sig många saker, bla att insomningsmedicin är häftigt.

En sak som vi aldrig fick lära oss var hur vi skulle hjälpa henne. Vi frågade personalen hur vi bäst skulle hjälpa henne mot ett friskare liv och eller åtminstone ett acceptabelt liv. Vi fick inga svar, inte ens råd. I behandlingen skulle mycket ingå men inget ingick som var av vikt. Att lära sig föra matdagbo och få kritik för att man hetsätit hjälper ingen sjuk. Att lära sig förstå varför och kanske också komma underfund med när skulle kunna hjälpa men sådant fick dom aldrig lära sig. Ganska sjukt tycker iaf jag och andra anhöriga förutom vår egen familj.

Det pratas mycket om destruktiva (bla skärningar o annat) tendenser bland dom unga, det är ingen nyhet. Dom senaste 6 åren har detta ökat lavinartat men se man får ingen riktig hjälp om man inte är 18 år. Hänvisningar till PBU i all ära men det krävs faktskt kunnig personal för att hjälp skall kunna ges. Det handlar om att ta bort smärta och det kan man göra med skärningar, matmissbruk, drickande, träning, shopping mm. Dessa saker är ingen nyhet för drabbade föräldrar och sjuka barn. Vi har varit där, är där och kommer kanske fortsätta vara där länge än. Vi får se. Den 23:e sker läkarkontakt så får vi se om det blir behandling enligt plan eller om det kostar för mycket.

Ja, ja. Det som inte går det går också
Här sitter jag och skickar upp mina grejor till fel del av mitt, då går det aldrig att läsa eller. Natti och på återläsande!

En kortis om hjärtläkarbesöket

Hjärtat är okej men jag har aningen förhöjda blodfetter. Blodtryck 110 över 70 som är okej. Litet grundtips: motion, balanserad och bättre kostvanor, sluta röka. Läkaren var gullig och vi skrattade en hel del. I kostvanorna ingår även att inte äta rött kött utan välja vitt istället. Ja tipsen finns många bra saker och vissa kanske vi tar oss i kragen till att faktiskt också sköta men vi får välan se. Jo ett enklare tips var som flera vet redan, sydligare kostvanor som tex spanskt, olivolja till matlagning och mycket havsmat.

Till jobbet!
Läses senare, ha en bra dag och gör den till din absoluta egna.

Det är bara du som kan påverka dig och din vardag. Gör annorlunda om du inte trivs med det du har/är idag!

Så var arbetsveckan snart slut redan ;)

och ingenting har blivit som det skulle denna vecka heller. Min gamla dator formaterades och ominstallerades med Windows 2000 så mannen skulle få en helt ren och perfekt fungerande dator med fungerande nätverk och allt annat däri också. Fnys på den tron. Ingenting ville och ingenting fungerade där heller. Även hans arbetsredskap liksom bara försvann. Som tur var så finns det något som heter tålamod och också irritation, vi turades om med båda dessa egenskaper. Nu fungerar även hans arbetsdator och den gamla får stå som den är tills vidare. Ett litet tips kring datorandet, kolla så du verkligen har en nätverkskabel i porten :-), att upptäcka det tog bara 1½ dag på den gamla datorn vill säga.

Tanken är att den skall omformateras och sedan ersätta vår gamla skrivarserverdator. Det låter mycket bättre än det är men det är iaf en egen skrivarserver trots litenheten. Det tar vi en annan vecka. Detta innebar iaf att mina ambitioner att kunna telemarketa ordentligt liksom bara flög sin kos, rätt ut genom fönstret. Så kan det gå när inte haspen är på.

Läkarbesöket blev intet
heller. På måndag morgon ringer dom från VC och meddelar att läkaren är sjuk så ny tid skulle fås. Nästa månad, den 11:e. Ett annat läkarbesök jag väntat på tid för kom som en räkning på posten i förrgår. Det är sant och beskrivning är riktig. Det kom aldrig en ny tidsbokning utan det som ramlade ner i brevlådan var en räkning på uteblivet besök. *sur* blev jag men vet genom jobbet att postens utskick ofta får fötter. Så många kuvert som brukar kunna ligga kvar i dom blålådor vi packar utskicken. Iaf skulle jag ha varit där den 9:e januari. Jag skall dit i morrn istället, 11:15. Fick en återbesökstid så det är lugnt och räkningen skriver dom av. Skall bli intressant att se vad läkaren tänker skälla på mig för. Rökningen eller bristen på motion kanske.

Chimpanser är underbara
och familjen IggeoEja var snabba och ringde så jag hann få se en babyfödsel. Så underbara dessa otroligt människolika håriga släktingar det är. Kolmården blir iaf i år, vill någon hänga med så hör av er till käre Jonsson (alias Hönebjär, alias Kallemannen, alisa Bakaxel ;), osv, osv). Jag visste inte att herrn hade egna planer som liksom var hemliga men nu vet jag att dom är hemliga för mig iaf. På tal om det så fyller herrn 55 år den 14 mars och själv tycker han inte att det är något men jag tycker det är något så vi får se vad jag kan hitta på. Några idéer vore inte helt fel och inte i min gästis för den läser han. Mitt kontaktformulär är utmärkt till det om du inte har min mailadress.

Pauli, såg ni göken Pauli?
Gud så ”töt” även om nu inte en goja kan prata på det viset så är dom faktiskt oerhört kloka. Såg att Åsa antog rätt, känner hon mig som en djurtok eller ej, det är den stora frågan fast frågan är ganska onödig.

Minigök rapport!
Gökarna Jonsson har inte gjort så mycket bus den här veckan mer än det gamla vanliga. Inget oförutsett alltså.

Slut för idag, tack för idag
på återläsande en annan. Natti!

Tänkte lite tillbaka på hur det blev

artikel i Aftonbladet. För dryga 4 år sedan var jag så förbannad och mailade runt till många tidningar, allt från Amelia till GöteborgsPosten. Tessan måde väldigt dåligt av att tom gå in på en mack där rubrikerna skrek ut sitt bantarbuskap. Jag var inte ute efter att det skulle skrivas något utan jag ville ha bort alla förbenade bantartips, särskilt dom som var placerade vid rubriker om bla anorexi och bulimi (BED hade inget namn då).

Amelia Adamo ringde upp och det blev en artikel om Tessan och hennes BED i Amelia. Helt galet för dom viktiga sakerna utelämnade dom och som pricken över i:et så var ViktVäktarnas matlådor reklamen på sidan före. Vi hade då rätt nyligen fått veta att Tessans matproblem hette BED och hela familjen var mer än lyckliga för det är enklare när saker och ting har ett namn.

Ett av dessa mail låg iaf kvar hos GP och Aftonbladets journalist hade fått tipset därifrån och mina teleuppgifter fanns så dom ringde till jobbet i tisdags. För Tessans del, och även många andra, så handlar det inte om att man gått med i VV utan kanske många fler saker. Saken är väl också att små har inget på VV att göra heller. Där skall faktiskt Landstinget sköta sitt arbete och hjälpa. Nu hjälper inte VV mot ätstörningar mer än kanske tillfälligt och under en period. Det finns så många andra saker som krävs vid just ätstörningar och det kan ingen bantarkonsult någonsin göra något åt.

Ämnet är tungt och svårt och inga färdiga lösningar finns men det finns ändå mycket man kan göra som vuxen kring ett barn som har matproblem oavsett form. Det enklaste är att inte hålla på och tjata om mat oavsett om det är mycket eller lite det handlar om. Gör maten till något positivt och inte problemfyllt fast det är svårt när problemet redan satt igång. Då måste dom brytas och detta med hjälp av proffs, inte okunniga och oinsatta.

Låter jag som en besserwisser så är det inte min mening men vi har levt med grunden, igångsättandet och det kalla faktumet. Vi har fått lära oss den långa hårda vägen för BED hette som sagt inget och ingen kunde hjälpa varken henne eller oss. Vi vuxna måste få hjälp för att kunna hjälpa annars går det inte. Det går inte att lägga hela ansvaret på barnet eller ungdomen för dom vuxna är tvungna att få rätt verktyg och kunskap. Utan den finns det inte en möjlighet att kunna hjälpa och stödja. För den som undrar om ätstörningar så fins det många bra länkar på Gökboets länkportal. Hittar du några som inte finns där så lägg gärna till dom. Det är där portalen har sitt ursprung, ätstörningar och så även misshandel. Länkar kring ätstörningar finns här

Middagen igår blev inte
som den skulle heller. Köttet tog lång tid på sig att bli mört och gott så jag lyckades nästan bränna vid det. Sparade det sedan till idag och nu blev det något helt annorlunda än ursprungstanken men så mycket godare i smaken och grädden i den gör ju inget heller. Det blev grädde kvar som egentligen hade gått ut (7 januari) men oöppnad var den som ny. Must blir det till maten idag iaf – skål!

I morgon skall jag äntligen till läkaren
och måtte det vara något som är enkelt åtgärdat som tex extra vitaminer och mineraler eller liknande. Mina konstiga torra fläckar på axel och i öronen torkade ihop när vi var borta men är i full blom igen. Mitt knä har spårat ur igen och min höft är som tidigare. Min högra arm skall vi inte ens prata om egentligen för den är väl bara att skicka för pensionering ;). Underverk väntar jag mig inte men åtminstone något som kanske kan göra skaer bättre än dom är just nu.

Slut för idag och tack för idag. Kors i taket Wesenlund, 2 uppdateringar efter varandra!