Moster hade fått kinder :)

Dom 4,5 dygnen i Luleå tog fort slut men det bästa av allt var faktiskt när vi kom fram till Moster och jag såg att hon fått tillbaka lite kinder. Jag blev så lycklig för sist vi sågs var det bara skinn och ben och jag var så ledsen.

Tyvärr blev det inget besök förra året eftersom jag var förkyld och Moster har kol och det går inte ihop och senare dog Helge och kaosen under hösten blev total. Till våren ville Moster inte ha besök, hon trivs inte alls med något på vårarna så vi fick vänta tills nu. Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge heter det och denna gång kändes det så rätt.

Vi hade planerat att boka bil men visste inte vilken tid Moster skulle få besök av sjuksköterskan på fredag så vi ville vänta tills vi var på plats. Det var dumt eftersom det kostade mer än dubbelt så mycket men det var trots allt lyckat.

Vi var ute en vända varje dag och det åts glass, handlades och vi fick kära Moster att gå varje dag också vilket är viktigt för läkprocessen och att få igång motoriken. Det går inte fort men det går.

Vi åkte med henne och inhandlade en ny tv och lite knöligt var det för frun att komma ur bilen men sista bilvändan kom hon upp helt själv och det var häftigt, träning ger resultat.

Vi for iväg till Storforsen, dit vi togs med 2 år tidigare av Carina och Thomas när vi besökte Luleå då. Moster tyckte det var en rejäl upplevelse och turligt nog hade dom rullstol att låna ut där eftersom det var alldeles för tufft med rullatorn även om Moster gjorde vad hon kunde, varken hennes andning eller högerbenet är riktigt kompis med henne.

Vi lagade middag varje dag utom första dagen, då drog vi iväg Moster och landade på en pizzeria som gav en stor doggy-bag med hem till Moster.

Det kändes sorgligt att åka och lämna henne, hon har ingen familj i närheten, vi är närmast övriga finns i Örebro och Göteborg, lite väl långt bort är vi alltså allihopa.

Det var riktigt roligt när Moster åt och åt lite till fast hon klagade på att hon var proppmätt, riktigt förståeligt med tanke på att hon annars dricker näringsdrycker för det mesta istället för mat.

Frysen är iaf full med minimatlådor som är enkla att värma, vissa behöver en kokt potatis till med övriga är bara att värma. Vi vet, med facit i hand, att första dagarna brukar det gå bra att äta maten för att sedan återgår det mest till drycken och efter an knapp vecka har det hunnit bli så redan.

Nu satsar vi på att ses i december, Moster fyller 80 år och vi blir där över Julen då eftersom födelsedagen är den 22:a december.

Veckorna rusar

och med facit i handen har vi gjort en del. Förra veckan torsdag stack vi iväg till Tallinn och kom hem igen på lördag. Resan var nödvändig och också rolig tills vi påbörjat returresan och råkade sätta på tv´n i hytten på fredagskvällen, där tog det roliga slut på alla plan och den resan. Mer om det i egen text, vill inte blanda det vidriga med detta, det är för mycket att ta in.

Min syster med familj är i Stockholm och på söndag hade vi en grillsamling med alla familjemedemmar härifrån med respektive samt barn och, som Julia säger, Göteborgarna. Det va rm ysigt, vädret höll sig i skinet och kvällen blev sen.

I måndags blev det oplanerad sightseeing inne stan med syrran, sambo och dotter. I tisdags blev det en runda till Gröna Lund och det blev ännu senare hem.

I morgon bär det av till Luleå fär att hälsa på gamla moster snart 80. Det skall bli skoj. En kortresa på 4,5 dagar. Vi skall hyra bil och eventuellt åka på lite sightseeing med moster och också ge henne möjligheten att besöka hennes mans grav och lite andra saker hon kanske vill.

På återläsande och godnatt, borde ha sovit för länge sedan, skall upp strax efter 05:00.

Oslo bombningen och massakern på Utöya

Jag har ingen som jag känner som blivit drabbad och det är väl en av några saker som är ljusa i denna terrorhandling.

Vi var ju väg hem från Tallinn och var rejält möra och satte på tv´n och där tog det roliga en ände med förskräckelse. Ofattbara bilder visades och då var det enbart efter bomben i Oslo som visades men strax efter kommer livebilder direkt från Utöya. Makabert och vi kikade på livesändingen från SkyNews där dom hade telefonkontakt med ungdomar, anhöriga och andra från och kring Utöya.

Fortfarande var det ingen som kunde ana hur illa det faktiskt visade sig vara. Min kropp reagerade direkt och jag hade ont precis överallt och satt med kläderna på och nickade till i några timmar men var tvungen att lyssna och se.

Någonstans i rapportering var det någon som sa något liknande, ”he is an arian” och jag tänkte i mitt stilla sinne, hoppas det stämmer så att det inte ökar på hatet mot mångkulturen. Jag är glad att det var rätt med tanke på resten av världens kaotiska agerande mot araber, muslimer, icke européer osv, osv.

När jag till slut somnade var det 10 döda från Utöya och 7 döda av bomben i Oslo och bilderna som visades i tv visade klart och tydligt att dom som låg i vattnet inte rörde sig en milimeter, jag utgick ifrån att dom var döda.

Vaknade alldeles för tidigt men hela terrorhändelsen slet i kropp och huvud och jag var bara tvungen att få mig en cigg och kolla tidningarna nu när vi var på svenskt vatten. Fick på mig kläder och snabbt ner 1 däck och ut.

Först förstod jag inte vad jag läste och var tvungen att kolla flera gånger men det stod 80 döda från Utöya, slaktade av en terrorist, en mångkulturens hatare, en vit norsk man, ABB (skriver inte hela hans namn, vill inte att det skall finnas här.

Jag förstår ff knappt att en människa tillika terrorist kunde göra det han faktiskt gjorde. Tack och lov har dödstalen minskats ner men är ändå alldeles för höga, allt över 0 är för mycket.

Hela lördagen bara satt jag som handikappad och uppdaterade än här och än där.

Jens Stoltenberg har gjort mig stolt för om någon är har han visat att han är en statsman som handlat oerhört varmt. ABB´s önskan om det hela har kommit helt på skam, Norge och övriga världen har visat värme istället och fortsätter att visa det.

Jag, och många med mig, hoppas att han aldrig släpps fri, en sådan människa kan inte leva med andra människor när där inte finns någon gräns för vad man kan göra.

Nu iväg

för provtagning, både KA och jag fastande men för helt olika orsaker. Hoppas det inte påverkas negativt av att jag sköljde munnen med listerin, det är ju alla möjliga ämnen i det och blodkärlen tar väl åt sig av det jag hade i munnen. Men måste skölja, pga kortisonen, jag vill inte ha svamp på tungan 🙁

17814 dagar sedan

tyckte jag var lite roligt att så enkelt få fram på den avancerade räknaren som följer med Windows 7.

Vad det är, jo så många dagar sedan jag föddes och nej jag fyller inte år ännu, ett antal månader kvar för årets dag 🙂

En rejäl käftsmäll kom i dag men orsaken till den har jag/vi nog ganska länge förstått att så har det varit då det i många stycken visats som att. Det som gjordes gör man bara inte, inte igen!